18.11.2011

Cunoaşterea sinelui şi a celorlalţi

Vă prezentăm cărţile, intrate recent, din domeniul psihologiei. Unele cărţi sunt dedicate în totalitate educării copiilor. Aici puteţi găsi răspunsuri la cele mai frecvente întrebări ale părinţilor şi sfaturi practice care vă ajută să găsiţi soluţiile optime în problemele dificile legate de educaţia copiilor şi adolescenţilor. Iar celelalte sunt dedicate cunoaşterii de sine şi a celor din jur şi dezvoltării personalităţii.



Renaud, Helene. 8 metode eficiente pentru educarea copiilor / Helene Renaud, Gagne Jean-Pierre; trad. de Aurora Irimia. – Iaşi: Polirom, 2011. – 232 p.

O metodă inovatoare de educare a copiilor şi adolescenţilor, bazată pe încurajare şi învăţarea rolului lor în familie şi în comunitatea civilă sau şcolară. Pornind de la nevoia copiilor – nevoile copiilor - de securitate de recompensă, de acceptare -, autorii au elaborat tehnici educative dinamice, care să le dezvolte stima de sine şi sentimentul responsabilităţii. Numeroase informaţii sistematizate, studii de caz şi sfaturi practice sînt utile atît părinţilor, cît şi consilierilor şi psihologilor care lucrează cu copii şi adolescenţi.



Wilson, Jim. Terapia centrată pe copil: Ghid practic / Jim Wilson; trad. de Claudia Koblicica. – Iaşi: Polirom, 2011. – 231 p.

Adept al abordării problemelor psihologice specifice într-un cadru mai larg, Jim Wilson prezintă o amplă paletă de tehnici aplicabile în cazul copiilor de diferite vîrste. Tehnicile sunt ilustrate cu numeroase exemple şi studii de caz ce pun în evidenţă componentele-cheie ale oricărei terapii eficiente: o relaţie copil-terapeut bazată pe încredere, o bună comunicare, jocul ca metoda terapeutică, evitarea unei posibile dependenţe afective a copilului de psihologul său. Informaţiile prezentate într-o manieră accesibilă sunt utile pentru studenţii de la facultăţile de psihologie care doresc să se specializeze în domeniu, precum şi pentru psihoterapeuţi, psihologi sau psihopedagogi.



Vallieres, Suzanne. Trucuri psihologice pentru părinţi: Cum să ne educăm copilul(3–6 ani) / Suzanne Vallieres; trad. de Aurora Irimia. – Iaşi: Polirom, 2010. – 255 p.

Cum să-i determinăm pe copiii noştri să meargă la culcare? Cum îi convingem să mănănce anumite alimente? Certurile între fraţi sunt un lucru normal? Cum să reacţionăm cînd copilul minte? Ce consecinţe poate avea asupra personalităţii sale faptul că îi alintăm? Cele mai frecvente întrebări ale părinţilor îşi găsesc răspunsul în acest volum în care sunt descrise toate etapele de dezvoltare a copilului între 3 şi 6 ani şi problemele lor specifice. Sfaturile practice vă ajută să-i asiguraţi copilului dumneavoastră un mediu familial armonios, să-i formaţi personalitatea şi să-l pregătiţi pentru noile etape din viaţa lui: grădiniţa şi şcoala.



Dumesnil, Francois. Tot ce tebuie să ştie părinţii: 90 de întrebări şi răspunsuri / Francois Dumesnil; trad. de Iulian Moga şi Ioana Aneci. – Iaşi: Polirom, 2010. – 247 p.

În fiecare zi, părinţii se confruntă cu întrebări la care nu pot răspunde bazîndu-se doar pe instinct sau pe experienţă proprie. Poate un copil să aibă secrete? E bine să-i „bîrfim” prietenii? Cum să-l încurajăm să obţină performanţe şcolare? Cum să-l criticăm fără să-i distrugem încrederea în sine? Cum putem contracara efectul negativ pe care unele emisiuni TV îl au asupra celor mici? Cartea oferă răspunsuri la cele mai frecvente întrebări ale părinţilor şi sfaturi practice care vă ajută să găsiţi soluţiile optime în problemele dificile legate de educaţia copiilor şi adolescenţilor.



Rygaard, Niels P. Tulburările severe de ataşament în copilărie: ghid de terapie practică / Niels P. Rygaard; trad. de Florina Angheluţă şi Irina Stanciu. – Iaşi: Polirom, 2011. – 287 p.

Tulburările severe de ataşament apărute la vîrste mici pot afecta grav evoluţia psihologică a copilului şi, implicit, relaţiile acestuia cu cei din jur. Cu o experienţă de peste 25 ani în tratarea copiilor şi adolescenţilor cu astfel de probleme. Niels P. Rygaard prezintă tulburările care pot apărea în fiecare etapă de dezvoltare şi metodele de tratament specifice. Prin îmbinarea secţiunilor teoretice, conţinînd descrierea tulburărilor de ataşament şi a cauzelor acestora, cu cele practice, axate pe terapie şi organizarea mediului tearapeutic, volumul constituie o sursă de informaţii fundamentale atît pentru psihologi, psihoterapeuţi, pedopsihiatri şi asistenţi sociali, cît şi pentru părinţi şi educatori.



Simister, C. J. Jocuri pentru dezvoltarea inteligenţei şi creativităţii copiilor / C. J. Simister; trad. de Cezar Petrilă şi Ioana Panţir. – Iaşi: Polirom, 2011. – 271 p.

Şcoala joacă un rol educativ important, dar există lucruri esenţiale pentru viitorul copiilor care nu figurează în programa de învăţămînt. Curiozitatea, gîndirea flexibilă, perseverenţa, determinarea şi disponibilitatea de a-ţi asuma riscuri sînt obligatorii dacă vrei să ai succes. Cartea cuprinde activităţi şi jocuri pentru copii de toate vîrstele, care pot fi adaptate celor mai diverse situaţii: în aer liber sau la biroul de lucru, în excursie, în maşină sau chiar la muzeu. Cu ajutorul lor, părinţii îi pot ajuta pe copii să-şi dezvolte spiritul de iniţiativă şi creativitatea, să înveţe din greşeli pentru a progresa pentru a progresa şi să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare.




Harwood, Robin. Psihologia copilului / Robin Harwood, Miller Scott A., Vasta Ross; trad. de Ioana Manole, Ioana Avădanei şi Ioan Aneci. – Iaşi: Polirom, 2010. – 944 p.

Volumul prezintă, într-o abordare integrativă, cele mai importante teorii, precum şi principalele controverse ale domeniului, printre care rolul acţiunii în cadrul percepţiei, psihoteratologia, modelul sociocultural al inteligenţei conceput de Vîgotski sau rolul temperamentului în evaluarea ataşamentului. Pe baza celor mai recente date şi cercetări, sunt analizate fundamentele biologice, cognitive, sociale şi emoţionale ale dezvoltării copilului, cu accent pe rolul esenţial al familiei şi şcolii în societatea actuală aflată în continuă schimbare. Sintezele şi exemplele din cadrul capitolelor şi glosarul de la finalul volumului sunt utile atît pentru studenţii de la facultăţile de psihologie, cît şi pentru specialişti în domeniu.



Neculau, Adrian. 29 de teste pentru a te cunoaşte: inteligenţa, sănătatea, creativitatea, familia, cariera, relaţiile cu ceilalţi / Adrian Neculau. – Iaşi: Polirom, 2010. –176 p.

Care este forma dumneavoastră de inteligenţă? Sînteţi o persoană creativă? V–aţi ales bine profesia? Sînteţi tolerant cu ceilalţi? Vă place viaţa de familie? Sînteţi un introvertit sau un extravertit? Sînteţi un om de acţiune sau un visător? Cît de emotiv sînteţi? Cît de practic sînteţi? Cît de impulsiv sînteţi? Sînteţi un lider? Sînteţi o persoană sociabilă sau solitară? Cum interpretaţi atitudinea celorlalţi şi cum reacţionaţi? Cum vă percep cei din jurul dumneavoastră, cunoscuţi şi necunoscuţi? Vă puteţi autoevalua corect? Testele şi chestionarele din carte vă oferă informaţii practice care vă ajută să vă cunoaşteţi mai bine, să vă exploataţi la maximumcalităţile şi să renunţaţi la ecele aspecte ale personalităţii dumneavoastră pe care ceilalţi le consideră negative.



Neculau, Adrian. 26 de teste pentru cunoaşterea celuilalt: Evaluarea comportamentului celorlalţi, relaţiile cu colegii de serviciu, relaţiile cu prietenii, compatibilitatea cu partenerul de viaţă / Adrian Neculau. – Iaşi: Polirom, 2010. – 176 p.

Testele şi chestionarele din acest volum vă ajută să-i cunoaşte-ţi pe cei din jur şi să vă îmbunătăţiţi relaţiile cu colegii de serviciu, prietenii şi partenerul de viaţă. Aici veţi găsi teste despre acceptarea celorlalţi; moralitate şi ipocrizie în relaţiile interpersonale; cît de bine îi cunoaşteţi pe cei cu care veniţi zilnic în contact?; cum tebuie să reacţionaţi cînd ceilalţi vă atacă?; manipulat sau manipulator; ostilitatea; cît de influenţabil sînteţi?; adaptabilitatea; aveţi o psihologie de învingător?; aveţi încredere în forţele proprii?



Caudal, Marc şi Yann. Teste şi exerciţii pentru dezvoltarea inteligenţei / Marc şi Yann Caudal; trad. şi adaptare de Cristina Livia Vasilescu. – Iaşi: Polirom, 2011. – 231 p.

Inteligenţa presupune o bună intuiţie, dar şi spirit de observaţie, gîndire logică, simţul asocierii. Volumul vă propune să vă amuzaţi cu rezolvarea a peste 100 de exerciţii de matematică, logică sau descriptare a unor texte codate, cu ajutorul cărora vă puteţi dezvolta o serie de aptitudini utile în viaţa de zi cu zi. Soluţiile exerciţiilor, aflate la finalul fiecărui capitol, vă permit să verificaţi corectitudinea răspunsurilor dumneavoastră.



McKenna, Paul. Câştigă acum încredere în tine / Paul McKenna ; trad. Alex Popovici. – Bucureşti: Litera Internaţional, 2011. – 169 p.

Dacă aş fi avut mai multă încredere în sine... Sunt cuvinte pe care le auzim foarte des şi care întotdeauna prefaţează istoria unui eşec, unul ce nu a fost provocat de circumstanţe exterioare, ci de slaba calibrare a propriilor resurse. În fond, este ceea ce face diferenţa dintre învingători şi învinşi.
Paul McKenna propune un program simplu şi eficient, bazat pe tehnicile hipnoterapiei şi pe cele ale programării neurolingvistice, care te va ajuta să-ţi recîştigi încrederea în forţele proprii şi să depăşeşti obstacole ce altădată ţi se păreau insurmontabile. Tot ce trebuie să faci este să pui în practică exerciţiile recomandate de autor, iar acestea îţi vor reprograma mintea pentru a beneficia de tot potenţialul de care dispui. Fie că ai nevoie să abordezi fără emoţie pe cineva de care te simţi atras, să ţii o prezentare ori să fii sigur pe tine la o întîlnire de afaceri, vei găsi aici răspunsurile de care ai nevoie şi te vei putea bucura de viaţa pe care meriţi cu adevărat.


Bulgaru Natalia

Hourani, Albert. Istoria popoarelor arabe / A. Hourani; trad.: Irina Vainovski-Mihai. – Iași : Polirom, 2010. – 567 p.


Subiectul acestei cărți este istoria arabe. Cartea se adresează studenților care au început să studieze acest subiect, dar și toți cei interesați de acest subiect. Informațiile sunt împărțite în patru părți: crearea unei lumi (secolele al VII-lea al X-lea), Societățile arabo-musulmane (sec. XI-XV), perioada otomană (sec. XIV-XVIII), epoca imperiilor europene (1800-1939), epoca statelor-națiuni (începînd cu 1939).
Cartea o puteți găsi la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” (Sediul Central).

Capcelea, Valeriu. Etica și conduita umană / V. Capcelea. – Chișinău : Arc, 2010. – 325 p.


Etica și morala sunt două lucruri de conduită, o necesitate pentru o mai bună societate. Este un manual în care sunt tratate subiecte de etică: obiectul eticii; dimensiunea morală a personalității și a societății, funcțiile etice, noțiunea de „deontologie profesională” și tipurile ei.
Cartea o puteți găsi la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” (Sediul Central).

Donald, Graeme. Minciuni, erori și neînțelegeri în istorie / G. Donald; trad.: I. Avădanei, C. Petrilă. – Iași : Polirom, 2010. – 310 p.


Multe date istorice sunt incerte. În această carte, autorul vine cu informații exacte despre diverse informații vis-a-vis de personalitățile sau evenimentele care au avut loc de-a lungul timpului. Astfel, votm afla informații despre moartea lui Cezar, Nero chiar a dat foc Romei sau totul a fost un accident?, Jocurile Olimpice așa cum au fost în realitate, adevărul despre Antoniu și Cleopatra, realitatea despre arenele romane, inchiziția spaniolă etc.
Cartea o puteți găsi la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” (Sediul Central).

Haughton, Brian. Misterele istoriei / B. Haughton; trad.: C. Covaci, C. Pădurariu. – Iași : Polirom, 2010. – 293 p.


Trecutul istoric a fascinat dintotdeauna prin evenimentele care au avut loc. Știința modernă permite acces la secretele trecutului. Informațiile oferite în această lucrare sunt împărțite în 3 părți: Locuri misterioase și anume: Lyonesse (Marea Britanie); Rennes-le-Château (Franța); cea mai veche piramidă din lume : Piramida în trepte de la Saqqara (Egipt) etc.; Artefacte: Piatra destinului (Irlanda/Scoția), Calendarul de la Coligny și druizii (Franța); Coloana de fier din Delhi (India); Comoara din Oak Island (Canada) etc.; Oameni enigmatici: Vrăjitorul Merlin (Marea Britanie); Nero și incendieerea Romei (Italia), Fosila Ida (Germania), Cleopatra : ultimul faraon al Egiptului (Egipt), cine erau fenicienii? (Liban) etc.
Cartea o puteți găsi la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” (Sediul Central).

Mihail Lomonosov, un univers al cunoaşterii

Anul acesta M. Lomonosov împlineşte 300 de ani de la naştere. A fost un savant şi pictor rus.
Астафуров В.И. М. В. Ломоносов : Кн. для учащихся. – Москва : Просвещение, 1985. – 143 с., ил. – (Люди науки).

В книге рассказывается о жизнинном пути великого русского ученого-энциклопедиста М.В.Ломоносова, прослеживаются основные научные направления , у истоков которых стоял М.В.Ломоносов. Наибольшее внимание уделено его работам по химии.

Михайло Ломоносов : Жизнеописание. Избранные труды. Воспоминания современников. Суждения потомков. Стихи и проза о нем . Москва : «Современник», 1989. – 497 с.
В книгу включены отрывки из его научных трудов, письма, статьи, стихи. М.И.Ломоносов оживает перед нами в слове Пушкина, Грибоедова, Гоголя, а так же наших современников – Шергина, Пикуля, Осокина, в исследованиях зарубежных ученых – француженки Люси Ланжевен, японца Ёсио Имаи и других.

Ишлинский А.Ю., Павлова Г.Е. М.В. Ломоносов - великий русский ученый. Москва : Педагогика, 1986. – 128 с., ил. – (Б-чка Детской энциклопедии «Ученые – школьнику»).

В книге рассказывается о выдающемся русском ученом-энциклопедисте Михаиле Васильевиче Ломоносове. Знакомство с многогранной деятельностью основоположеника отечественной науки будет способствовать расширению кругозора школьников, их патриатическому воспитанию.

Уткина Н.Ф.Михаил Васильевич Ломоносов : к 275-летию со дня рождения. Москва : Мысль, 1986. – 224 с. – (Мыслители прошлого).
Книга посвящена жизни и творчеству М.В. Ломоносова (1711-1765), выдающегося руского ученого, естествоиспытателя основоположеника физиеской химии , философа, историка, поэта. Основное внимание автор уделяет философским взглядам ученого, его материалистической «корпускулярной философии».

Некрасова Е.А. Ломоносов-художник. Москва «Искусство», 1988. – 144 с.

В книге раскрываеся еще один талант Ломоносова как художника. Широко представленны его мозаичные работы, работы со смальтой. Ломоносов являл собой единственный в своем роде пример глубины научного и художественного творчества.

Макеева В.Н. История создания «Российской грамматики» М.В.Ломоносова. Москва. Ленинград : Изд. Академии наук СССР, 1961. – 175 с.
Книга представляет собой впервые осуществленное исследование истории создания «Российской грамматики» М.В. Ломоносова. В монографии раскрывается процесс работы Ломоносова над его сочинением. Автор показывает, что в основу теоретических выводов первой научной грамматики русского языка Ломоносов положил материал, почерпнутый из литературных ичточников и из живой народной речи.


Щеблыкин И.П. Михаил Ломоносов. (Очерк жизни и поэтического творчества). Москва, «Просвещение»б 1969. – 104 с.
В работе воссоздается облик великого ученого-патриота, выдающегося поэта, положившего начало новой русской литературе. Автор определяет место Ломоносова-поэта в ряду других художников слова ХVШ столетия , показывает значение новаторской деятельности Ломоносова для дальнейщих судеб русской литературы. Наглядно выявлено своеобразие поэтического стиля Ломоносова характер его мастерства.
Книга поможет учителю в преподавании литературы по новым программам.

Лебедев Е.Н. Огонь – его родитель. Москва, «Современник», 1976. – 216 с. (Б-ка «Любителям Российской словесности»).

Жизнь и творчество Ломоносова рассмотрены на фоне интереснейшей историчсекой эпохи, в тесном соответствии с творчеством других видных представителей русской литературы ХVШ века – Тредиаковского, Сумарокова и др., в сопоставлении с заподноевропейской традицией. Книга Е.Лебедева совмещает яркий рассказ о жизни Михайлы Ломоносова и глубокий анализ его поэтического наследия.